Cyklojízdy.cz - pražské cyklojí­zdy

Města cyklojízd: Praha | Brno | Plzeň | Ostrava | Liberec

Obsah:

Cyklisté chtějí prostor v ulicích Prahy, žádají magistrát o splnění slibů

Až několik tisíc cyklistů očekává iniciativa Auto*Mat na sobotní cyklojízdě Prahou. Cyklisté projedou i po severojižní magistrále, která je symbolem neudržitelného rozvoje města ve druhé polovině minulého století.

.
stáhnout tiskovou zprávu ve formátu .doc

.
Tisková zpráva iniciativy Auto*Mat ze dne 21. září 2007

.

Cyklisté chtějí prostor v ulicích Prahy, žádají magistrát o splnění slibů.

.

PRAHA – Až několik tisíc cyklistů očekává iniciativa Auto*Mat na sobotní cyklojízdě Prahou. Organizátoři poukazují na fakt, že navzdory četným slibům magistrátu (1) se výstavba cyklistických stezek a tras v Praze téměř zastavila. Podle Ústavu dopravního inženýrství (2) jich za posledních pět let vzniklo jen dvacet kilometrů. Primátor Pavel Bém (3) přitom slíbil do roku 2010 zajistit 450 kilometrů. V pelotonu pojedou známé tváře – herci, umělci a politici (4), kteří podporují proměnu Prahy v město přívětivější pro jeho obyvatele i návštěvníky. Cyklisté se projedou po severojižní magistrále, která je symbolem neudržitelného rozvoje města ve druhé polovině minulého století.

„Cyklojízdy probíhají pátým rokem. Automobilová doprava zahltila již v roce 2000 všechny ulice pražského centra a dále narůstá. Magistrát tento trend podporuje miliardovými investicemi do tunelů a dálnic, zatímco vytváření infrastruktury pro cyklistickou dopravu se prakticky zastavilo. Mnohé ulice Prahy jsou tak stále stejně nebezpečné a nevlídné,“ říká jeden z mluvčích Auto*Matu Michal Křivohlávek. „Z ročenky Ústavu dopravního inženýrství vyplývá, že město za posledních pět let postavilo jen 21 kilometrů cyklistických stezek a tras. Primátor Bém přitom slíbil postavit 260 kilometrů do roku 2010, aby se síť rozšířila na 450 kilometrů. Máme pocit, že téma cyklistiky bylo zneužito v rámci předvolebních kampaní. Skutečné změny nevidíme,“ uvedl Křivohlávek.

Sobotní cyklojízda bude vyvrcholením Evropského týdne mobility 2007 i programu Auto*Matu nazvaného Zažít město jinak. Cyklisté se shromáždí ve 14 hodin na Staroměstském náměstí, kde vystoupí Jiří Schmitzer a v krátkém programu moderovaném herci Jiřím Havelkou a Ondřejem Cihlářem pozdraví účastníky řada známých osobností. Mezi nimi nebudou chybět například David Vávra, Anna Polívková, Svatopluk Karásek, Petra Špalková, Tonya Graves a Milan Cais. Na kole přijedou ministři vlády Martin Bursík a Cyril Svoboda, a také nizozemský velvyslanec Jan Lucas van Hoorn. Do pedálů budou šlapat i městští strážníci zajišťující bezpečnost účastníků.

Cyklojízda projede severojižní magistrálou v centru Prahy. „Dálniční průtah pro auta samým středem města je symbolem minulého století a neudržitelných urbanistických koncepcí,“ říká iniciátor Auto*Matu Martin Mareček. „Kvůli neomezenému automobilismu musejí desítky tisíc Pražanů snášet neustálý hluk, prach a zamořené ovzduší. Hranice znečištění na mnoha místech překračuje dokonce normy dané zákonem. Auta zabírají prostor v ulicích i na chodnících, který byl původně určen lidem. Jenže dvacáté století už skončilo. Praha se musí začít proměňovat a následovat progresivní trendy zemí západní Evropy. Není důvod, proč by měly být ulice jednoho z nejkrásnějších měst světa špinavé a nebezpečné,“ dodává Mareček.

Přestože magistrát vydal řadu proklamací o zlepšování dopravní situace i stavu ulic, sliby neplní. Auto*Mat proto letos přišel s konkrétními požadavky. Ve výzvě Pět bodů pro Prahu navrhuje platforma jednoduché kroky vedoucí k postupné proměně města. „Nechceme nadále přihlížet planým slibům. Navrhujeme opatření, která nejsou nákladná ani složitá, přitom by zásadně zlepšila situaci pro chodce a cyklisty,“ vysvětluje obsah výzvy Tomáš Cach z Auto*Matu. „Naše požadavky vycházejí ze zkušeností jiných metropolí EU. Praxe prověřila, že tato opatření dobře fungují,“ řekl Cach. Výzvu do dnešního dne podpořilo více než 1200 lidí a podpisování stále pokračuje. Ještě do konce roku chce Auto*Mat předat výzvu pražskému magistrátu.

Na sobotní cyklojízdě zakončí své putování štafeta NaKole.cz (5), která od května projela všemi kraji České republiky a má za sebou více než pět tisíc kilometrů. „Zhruba stovka cyklistů přepravovala štafetový kolík na nejrůznějších typech bezmotorových dopravních prostředků, včetně vodního šlapadla, tandemu nebo lehkokola,“ popisuje akci Jitka Vrtalová z internetového serveru NaKole.cz. „Po celé zemi se potkávali do té doby sobě neznámí lidé, kteří si štafetu předávali,“ doplňuje. „Dokázali jsme, že vášeň pro jízdní kolo může spojit nejrůznější typy lidí.“

Cyklistika ale není jen sport, jak vysvětluje Tomáš Cach z Auto*Matu. „Mottem sobotní cyklojízdy ‘Pojeďte s námi’ chceme oslovit lidi různých profesí, nejen skalní cyklisty a sportovce. Kolo se totiž výborně hodí k dopravě po městě. Jízda na kole je rychlá a může být i zdravá a příjemná. Praha by se měla inspirovat příklady jiných metropolí, začít zklidňovat automobilový provoz a mnohem více podporovat alternativy individuálního automobilismu. Nejen hromadnou dopravu, ale i ostatní způsoby. Kolo jako šetrný dopravní prostředek do ulic Prahy určitě patří,“ dodal Cach.

.


Podzimní jízda za Prahu přívětivější pro cyklisty se koná v sobotu 22. září 2007. Účastníci se začnou shromažďovat ve 14 hodin na Staroměstském náměstí, start je v 15 hodin. Cyklojízda projede centrem města. Rychlost jízdy je mírná, trasa není příliš dlouhá a akce je bezpečná – vhodná i pro děti a nesportovce.


.

Jak se dostat na start?
Mapa doporučených příjezdových tras z různých částí Prahy: www.prahounakole.cz
Na této stránce najdete zároveň přehled shromažďovacích míst, z nichž je možné dorazit na cyklojízdu ze zkušeným cyklistou-průvodcem, a vyhnout se tak potížím v silničním provozu.

Na co se mohou účastníci těšit?
Úvod cyklojízdy (od 14 do 15 hodin na Staroměstském náměstí) moderují herci Divadla Vosto5 Jiří Havelka a Ondřej Cihlář. Účastníky přijde pozdravit řada známých osobností. S hudebním programem vystoupí Jiří Schmitzer. Poté se dá cyklojízda do pohybu.

V závěru cyklojízdy se její účastníci mohou zúčastnit programu na Smetanově nábřeží, které je do 22 hodin uzavřeno pro automobily. Vedle stánků neziskových organizací jsou připravena hudební vystoupení, pouliční kavárny a zábava pro děti. Na Střeleckém ostrově pak v 19 hodin začíná oslava 15 let nadace Člověk v tísni s řadou koncertů, kde budou cyklisté vítáni.

Trasa: http://www.cyklojizdy.cz/wp-content/uploads/2007/09/trasa_cyklojizda_22-09-2007.pdf

Vše o pražských cyklojízdách: http://www.cyklojizdy.cz/

.

Poznámky:

(1) Přehlídka planých slibů

Sliby radniční koalice a realita pražských cyklotras

Před volbami v roce 2006 slibovala ODS zajistit v Praze celkem 450 km cyklistických tras do konce volebního období, tedy roku 2010. V roce 2005 bylo přitom na území hlavního města 190 km cyklotras, zbývalo tedy postavit ještě 260 km. Programové prohlášení Rady hlavního města Prahy je o něco střízlivější, přesto však slibuje 80 km nových cyklostezek a 150 km značených cyklotras do konce roku 2010.

Už v roce 1993 přitom Rada HMP slibovala celkem 400 km cyklistických tras, oddělených pruhů a samostatných stezek spojujících nejvýznamnější body do roku 2000. V letech 2003 – 2005 bylo zbudováno 15 km cyklostezek a 64 km cyklotras. Z celoměstského „páteřního“ systému se v roce 2004 postavilo jen 4,1 km a v roce 2005 dokonce jen 3,5 km.

Usnesení Rady HMP číslo 0544 ze dne 29. 4. 2003 ukládá Odboru městského investora MHMP a řediteli Technické správy komunikací „zajišťovat při přípravě rekonstrukcí a nové výstavbě komunikací případně i při přípravě dalších investičních akcí vytváření vhodných podmínek pro cyklistickou dopravu.“ V řadě případů není toto usnesení v praxi naplňováno (podrobnosti uvádí tisková zpráva Auto*Matu z 21. 8. 2007 Město zapomíná na cyklisty i svá usnesení – promarnilo desítky šancí: http://auto-mat.cz/zprava.php?id=2007082101).

.

(2) Budování cyklistických tras v Praze

2001 2002 2003 2004 2005 2006
trasy (pouze značení) 180 km 180 km 180 km 185 km 190 km 196 km
z toho po komunikacích bez automobilové dopravy (společně s chodci nebo samostatně) 60 km 60 km 60 km 63 km 63 km 65 km

Zdroj: Ústav dopravního inženýrství Praha, Ročenky dopravy

.

(3) Výroky primátora Pavla Béma


„Hlavně nám šlo o bezpečnost provozu, o pohodlné cestování městskou hromadnou dopravou a až hluboko pod tím je jakási cyklistická stezka“
MF Dnes, 22.srpna 2007, komentář Pavla Béma k rekonstrukci Štefánikova mostu, kde se v rozporu s usnesením Rady HMP „zapomnělo“ na cyklistické pruhy.

„Od doby, kdy jsem primátorem a kdy byl na můj podnět zpracován koncepční materiál, je připravováno a postupně realizováno další rozšíření sítě cyklostezek a cyklotras v rozsahu cca 250 km tak, aby celková délka dosáhla zhruba 400 km v roce 2010.“
Ekolist, 10. dubna 2006

„Od té doby, co jsem primátorem, se změnilo mnohé k lepšímu. Několik desítek milionů korun jsme investovali do budování cyklostezek. Do roku 2006 zde bude 285 kilometrů cyklotras, z toho pak 76 kilometrů cyklostezek. Máme další plány na trasy, kudy povedeme cyklostezky poblíž Vltavy. Zda pod řekou, nebo kolem Novotného lávky.“
MFD, 5. 11. 2005

„Občas si na kole vyjedu. V ten okamžik jsem však konfrontován s bezohledností pražských řidičů. Jako cyklista považuji Prahu za nebezpečné město. Proto se jako primátor snažím dělat vše pro to, aby i cyklista mohl Prahou projet.“
MFD, 14. 4. 2004

„Jaký smysl má zřízení drahých nerezoocelových stojánků na kola, když bicyklů je ve městě méně než samotných stojánků, když nejsou vyznačené cyklistické pruhy či kolařské cestičky podél chodníků? Jako zanícený zastánce rekreační cyklistiky vím, jak nesnadný je kopečnatý pražský terén i to, že Praha se nikdy nestane kolařským rájem. Proč se však nerozhlédnout v zahraničí a nezjistit, jak to chodí v San Francisku, Haifě nebo Riu?“
Metro, 31. 10. 2002

„Praha není Amsterdamem, Praha je velmi kopečnatým městem, na straně druhé, bohužel, pro cyklisty příliš mnoho příležitostí zatím nemá, tedy bezpečných příležitostí. Takže já zcela stoprocentně podporuji cyklistiku, a udělám vše pro to, aby v Praze bylo co možná nejvíce cyklistických stezek, než je tomu doposud.“
Frekvence 1, 21. 10. 2002

.

(4) Podzimní pražskou cyklojízdu podporují (a někteří se i zúčastní):

Ridina Ahmedová, zpěvačka / Džian Baban, scénarista a publicista / Magdalena Borová, herečka ND / Tereza Boučková, spisovatelka a publicistka / Michal Bregant, děkan FAMU / Martin Bursík, ministr životního prostředí / Milan Cais, výtvarník, bubeník a zpěvák skupiny Tata Bojs / Zuzana Dřízhalová, herečka / Jaroslav Dušek, herec / Viktor Ekrt, hudebník kapely Hmm… / Tomáš Floex Dvořák, hudebník / Marek Eben, herec, skladatel a písničkář / Tonya Graves, zpěvačka Monkey Business / Markéta Hrubešová, herečka a modelka / Boris Hybner, herec / Klára Issová, herečka / Vít Janeček, režisér a pedagog FAMU / Svatopluk Karásek, farář, hudebník a bývalý poslanec / Jan Kasl, bývalý primátor Prahy / Krištof Kintera, výtvarník / Gabriela Kontra, fotografka / Jaroslav Kořán, hudebník a scénárista / Vít Kremlička, básník / Jana Koubková, jazzová zpěvačka / Jana Lewitová, hudebnice / Tomáš Marvan, filosof / David Matásek, herec / Vladimír Merta, hudebník / Osamu Okamura, architekt a redaktor / Anna Polívková, herečka / Saša Rašilov, herec / David Rath, poslanec PČR / Dan Reisiegel, poslanec PČR / Filip Remunda, režisér a scénárista / Zuzana Roithová, poslankyně Evropského parlamentu / Viktor Stoilov, nakladatel / Cyril Svoboda, ministr vlády ČR / Petra Špalková, herečka / Helena Třeštíková, dokumentaristka / Benjamin Tuček, režisér a scénárista / Martin Vadas, dokumentarista a režisér / David Vávra, herec a architekt / Michal Viewegh, spisovatel / Lucie Vondráčková, herečka / Kateřina Winterová, zpěvačka Extáze sv. Terezy a herečka ND

.

(5) Podrobné informace o Štafetě NaKole.cz: http://www.nakole.cz/stafeta/


« zpět na titulní stránku

 

Kontaktujte nás na info@cyklojizdy.cz. Cyklojízdy podporují...

 na titulní stránku