Obsah:
Na kole za každého počasí – Velká Podzimní Cyklojízda 2010 – reportáž
Jsme vážně cykloturisti? Nebo nám jde o něco víc? Po zkušenosti ze sobotní Velké Podzimní Cyklojízdy 2010 už musí být každému jasné, že o žádnou turistiku v našem případě nejde. Doufejme, že to pochopili zejména pánové, vezoucí se v pohodě a suchu doprovodného auta, které bylo našemu pelotonu po celou cyklojízdu předvojem – auta, které na nás mělo z titulu úřední moci dohlížet.
Kterých cca 1000 cykloturistů by si naplánovalo a) výlet po dálnicích ve městě b) v den, kdy lije jak z konve? Možná je dobře, že cyklojízda proběhla v takových povětrnostních podmínkách. Všichni přítomní si museli uvědomit, že v tomto případě se už rozhodně nejedná o žádný cyklistický hurá výlet. Byla to manifestace faktu, že městská cyklodoprava prošla v Praze během posledních pár let nevídaným nárůstem popularity a i když je venku počasí, že by ani psa nevyhnal, najde se tu už dost lidí, kteří si cyklodopravu vzali za své a třeba i účastí na velké cyklojízdě se ji snaží propagovat a popularizovat. Vždyť i sami organizátoři dlouho a náročně připravované sobotní akce v momentě propuknutí deště ztráceli veškerý optimismus. Ještě půl hodiny před zahájením cyklojízdy zazněl mezi špuntaři názor, že takhle nás pojede maximálně 200…
Když se nicméně přesně podle plánu v 16 hodin vyrazilo, viděli jsme za sebou z čela pelotonu obrovitánský dav. Had na kolech, jenž se plazil až kam oko dohlédlo Rumunskou ulicí – jinak jednou z nejrušnějších automobilových tepen ve středu Prahy. Cyklojízda vedená na čele sedmi cykloanděly se dala do pohybu a projela protisměrem za bezproblémové asistence policie Rumunskou na magistrálu do Sokolské. Obyvatelé této ulice a jejího okolí se zas jednou po dlouhé době mohli nadechnout. Po dobu alespoň těchto marginálních 10 minut bez aut a bez všudypřítomného hluku a exhalací způsobených nadlimitním automobilovým provozem Sokolská žila lidmi. Když vezmeme v potaz, kolik energie, přemlouvání a narážení do zdi jménem magistrátní úředník těchto 10 minut lidi z Auto*Matu stálo, nabízí se otázka kolik času ze svého pracovního dne tito samosprávní úředníci stráví podobně prázdným a bezvýsledným rokováním nad denodenně se opakujícími dopravními zácpami. Jejich vliv na životní prostředí a rozvoj okolních čtvrtí je přitom dalekosáhle horší.
Poslední jezdci vyrazili na trasu až ve chvíli, kdy už čelo vjíždělo na Nuselský most. Skrápěni znovu se spustivším deštěm jsme pokračovali přesně podle plánu po magistrále dál na jih směr Pankrác. Ve chvíli, kdy se už mělo sjet z magistrály a vjet do ulice Na Strži, jsme však zjistili, že sjezd je zablokován a i náš policejní doprovod pokračuje dál rovně. Nastalo mírné vzrušení doprovázené spekulacemi, kam až to vlastně po magistrále pojedeme? Zdali nás náhodou stále dozorčí ve vodícím autě nepovažují za cykloturisty a nechtějí nám nabídnout exkluzivní eskortovaný výlet do Brna. Pravda byla však taková, že na plánovaném sjezdu došlo nečekaně k dopravní nehodě, a tak byl tento směr dočasně neprůjezdný.
Po rychlé a bezproblémové diskuzi s policejním důstojníkem se operativně změnila trasa a Na Strž jsme se dostali přes klidnou ulici Olbrachtovu. Z videa pořízeného na konci této ulice a faktu, že na začátku a na konci bylo jezdců ještě o něco víc, lze odhadnout počet účastníků na cca 1000 jezdců. Sjeli jsme Strží do Krčského údolí a pokračovali zastrčenou ulicí V Podzámčí směrem ke Kačerovu. Na Kačerově došlo k menší pauze, během níž policisté zkoordinovali náš hladký průjezd křižovatkou na Michelskou a mj. se “moc omlouvali” za nepředvídanou změnu trasy. Naopak poprvé – a ne naposled – si pochvalovali, jak je celá akce bezproblémová, solidně zorganizovaná a přitom se jedná o docela velký přesun lidí naráz. Jsme zvědavi, jestli na celou akci změní podobným způsobem jako policisté názor i p. Cibulka, zastupující dopravní podnik. Ten během vyjednávání na magistrátu paradoxně vystupoval jako nejaktivnější obránce individuální automobilové dopravy a jednoznačně odmítl variantu průjezdu po Jižní spojce k řece, což byl původní návrh trasy cyklojízdy. Nyní se po celou dobu cyklojízdy vezl ve vedoucím autě na čele a byl tak všeho toho “neřádu” svědkem.
Bez zbytečného rozdělování pelotonu jsme vyjeli zpět na kopec Michelskou a po Vyskočilově jsme projeli okolo Brumlovky a dostali se tak zpět na magistrálu. Zde ji museli policisté zastavit bez použití semaforů, ale i za deštivého počasí z toho nevznikl žádný problém a cyklojízda tak mohle opět po magistrále pokračovat dál, resp. vracet se zpět na Vinohrady. Cesta zpět byla ozvláštněna jen projíždějící sanitkou, které celý několikasethlavý dav uvolnil relativně rychle (a podstatně rychleji, než by mohla kolona aut) levý jízdní pruh a nechal ji tak v mžiku projet. Svých 10 minut klidu si tentokrát užila i Legerova ulice a po zhruba hodině a čtvrt a cca 13 ujetých kilometrech se Velká Podzimní Cyklojízda navrátila do vinohradské bezmotorové zóny – areálu pouličního festivalu Zažít město jinak.
Deštivá cyklojízda byla úspěšná, neboť prokázala, že je zde dostatečně silná skupina lidí, pro které ani nepřízeň počasí nepředstavuje překážku k použití kola jako dopravního prostředku. Byli bychom samozřejmě radši, kdyby se jelo za slunečného počasí a přišlo tak logicky mnohem víc lidí. Ale s tím se už nedá nic dělat. Tímto bychom vám všem, kteří jste se v sobotu zúčastnili chtěli poděkovat a vyjádřit respekt nad vaší odolností. Tentokrát to opravdu nebylo lehké. Zároveň bychom rádi srdečně poděkovali všem, kteří se ať už jako dobrovolníci, či členové Auto*Matu aktivně podíleli na organizaci a realizaci celého sobotního dne. Bez vás by nic z toho, co jsme společně zažili neproběhlo.
Nicméně vaší pomoci je třeba i nadále. Možností, jak v případě vašeho zájmu pomáhat i v budoucnu popularizaci našich společných představ je vícero:
a)pravidelným ježděním na kole po Praze – čím víc je nás v ulicích, tím lépe
b)účastí na pravidelných měsíčních cyklojízdách vždy 3. čtvrtek v měsíci v 18:00 z Jiřího z Poděbrad (nejbližší se koná dne 21.10.) – info vždy zde, či ve FB skupině Pražské cyklojízdy/Prague Critical Mass Rides
c) dlouhodobou či nárazovou dobrovolnickou pomocí, či vstupem do Klubu přátel Auto*Matu
d) koupí trička či DVD Auto*Mat
Ideální variantou je pak kombinace všech čtyř výše uvedených možností;)
Díky moc vám všem a na některé z dalších cyklojízd naviděnou! Zlomte vaz!
Cyklojezdci a Auto*Mat
P.S.: Máte-li zajímavé fotky, či videa dokumentující Cyklojízdu nebo festival Zažít město jinak, posílejte je prosím na adresu ohlasy(zavinac)auto-mat.cz, vybrané budou zveřejněny v souhrnné reportáži s fotografiemi, videy a přehledem mediálních ohlasů akce Zažít Město Jinak a Velká Podzimní Cyklojízda 2010 .
Kontaktujte nás na info@cyklojizdy.cz. Cyklojízdy podporují...